Regał-System
Regał-System

Ciągi komunikacyjne w magazynie i na hali produkcyjnej — przepisy

Strona główna » Ciągi komunikacyjne w magazynie i na hali produkcyjnej — przepisy

Ciągi komunikacyjne w magazynie muszą spełniać określone wymogi, aby zagwarantować bezpieczeństwo pracownikom oraz w celu sprawnego realizowania operacji logistycznych. Mówią o tym konkretne przepisy.

Ciągi komunikacyjne w magazynie — przepisy

Informacje na temat dróg transportowych w magazynie znajdują się przede wszystkim w rozporządzeniu Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej w sprawie ogólnych przepisów BHP. To na pracodawcy spoczywa obowiązek zapewnienia na terenie zakładu pracy odpowiednich dróg komunikacyjnych i transportowych, dróg dla pieszych oraz dojazdów pożarnych. 

Drogi komunikacyjne w magazynie muszą być wykonane i oznakowane zgodnie z Polskimi Normami. Istotne jest przywiązywanie wagi do ich stanu. Nie mogą zagrażać bezpieczeństwu pracowników. Ich wytyczenie nie może odbywać się w miejscach stwarzających zagrożenie dla użytkowników. 

Ciągi komunikacyjne — przepisy BHP dotyczące wymiarów i sposobu oznakowania

Minimalne wymiary i oznakowanie dróg w magazynie określają Polskie Normy. Są one uzależnione od liczby użytkowników, a także rodzaju i wielkości urządzeń transportowych oraz przemieszczanych ładunków. 

Najważniejszy w kwestii oznakowania dróg komunikacyjnych w magazynie jest załącznik nr 1 do wspomnianego rozporządzenia. Zgodnie z §13 drogi w budynkach powinny być wyraźnie wyznaczone za pomocą ciągłych pasów o dobrze widocznej barwie, najlepiej żółtej lub białej. 

Wytyczając pasy, należy uwzględnić bezpieczną odległość między pojazdami i przeszkodami znajdującymi się w pobliżu, a także między pojazdami i pieszymi. 

Drogi transportowe w magazynie — BHP przy zastosowaniu wózków jezdnych z napędem silnikowym

Operator wózka widłowego powinien otrzymać od pracodawcy wytyczne, co do maksymalnej prędkości na poszczególnych odcinkach ruchu przejazdu. Trzeba wziąć pod uwagę nasilenie ruchu, rodzaj przewożonych ładunków, szerokość i stan dróg, a także widoczność.

Zadaniem właściciela magazynu jest zastosowanie środków ochronnych zapobiegających wtargnięciu pieszych na drogę przejazdu wózków widłowych. 

Jaką nawierzchnię powinny mieć drogi transportowe w magazynie?

Istotne jest, aby zadbać o odpowiedni stan nawierzchni dróg transportowych w magazynie. Powinna być ona, równa i twarda i mieć nośność przystosowaną do obciążenia wynikającego z poruszających się po niej środków transportowych z ładunkami. 

Ciągi komunikacyjne powinny być ponadto wyposażone w rozwiązania techniczne umożliwiające odprowadzanie wód opadowych. 

W jakie elementy wyposażyć drogi transportowe, aby zmniejszyć ryzyko zagrożeń?

Miejsca w magazynie, w których występują zagrożenia, należy oznakować odpowiednimi barwami i znakami bezpieczeństwa. Chodzi przede wszystkim o:

  • otwory i zagłębienia — trzeba zamknąć je pokrywami, ogrodzić i oznakować;
  • miejsca niebezpieczne na drogach dla pieszych — należy pomalować barwami bezpieczeństwa zgodnymi z Polskimi Normami. Są to miejsca zagrażające potknięciu, upadkowi oraz uderzeniu;
  • drogi transportowe i ciągi komunikacyjne w magazynie — miejsca, które zagrażają wtargnięciu pieszych, należy wytyczyć bramkami lub zastosować inne środki ochronne.

Do oznakowania wykorzystać można:

  • taśmy samoprzylepne — są łatwe w aplikacji. Ważne, aby wybrać produkt z mocnym klejem, który będzie idealnie przylegał do podłoża i wykaże się odpornością na ścieranie. Taśma powinna mieć wyrazisty kolor: czarno-żółty, biało-czerwony,
  • znaki podłogowe BHP — przekazują informacje na temat występujących na danych obszarach zagrożeń. Muszą posiadać wysoką klasę odporności, dostosowaną do natężenia ruchu,
  • znaki drogowe — obowiązują te same, co w Kodeksie drogowym. 

Drogi transportowe na hali produkcyjnej — wytyczne co do szerokości

Wymiary dróg wewnątrzzakładowych są ustalane, biorąc pod uwagę natężenie ruchu, specyfikę urządzeń transportowych, a także wielkość i rodzaj przewożonych ładunków. Konkretne wytyczne znaleźć można w normie PN-M-78010:1968) Transport wewnętrzny — Drogi i otwory drzwiowe — Wytyczne projektowania). Została wycofana w 2015 r., ale nie zastąpiono jej żadną inną i może być nadal stosowana. 

Drogi transportowe w zakładzie pracy wytycza się poprzez obliczenia wykonywane z poniższych wzorów.

  1. Ruch pieszy:
  • b (szerokość drogi transportowej)= a(szerokość transportowanego ładunku) + 30 cm (ruch jednokierunkowy)
  • b= 2a + 60 cm (ruch dwukierunkowy)
  1. Urządzenia magazynowe:
  • b=a + 60 cm (ruch jednokierunkowy)
  • b= 2a + 90 cm (ruch dwukierunkowy)
  1. Ruch pieszy + urządzenia magazynowe bezsilnikowe
  • b=a + 90 cm (ruch jednokierunkowy)
  • b= 2a + 180 cm (ruch dwukierunkowy)
  1. Ruch pieszy + urządzenia magazynowe silnikowe
  • b=a + 100 cm (ruch jednokierunkowy)
  • b= 2a + 120 cm (ruch dwukierunkowy)

Umiejętnie rozplanowane drogi komunikacyjne w magazynie zapewniają bezpieczeństwo pracy i skuteczną realizację wielu operacji logistycznych. Ograniczają ryzyko wypadków. Istotne jest, aby postępować przy ich projektowaniu zgodnie z Polskimi Normami oraz pozostałymi rozporządzeniami. Przygotowując oznakowania, warto zadbać o ich czytelność i widoczność z dużej odległości. 

Ostatnie wpisy blogowe