Obiekty magazynowe muszą zostać wyposażone w profesjonalną infrastrukturę, aby możliwe było w nich realizowanie wymagających operacji logistycznych. Jednym z systemów składowania, na jakie możesz się zdecydować, są regały wspornikowe. Sprawdź, jak usprawnią pracę w Twoim magazynie.
Co to jest regał wspornikowy?
Inaczej nazywany regałem na dłużycę, to urządzenie zapewniające niemechaniczne wyposażenie magazynu. Znajduje również zastosowanie m.in. w obiektach budowlanych oraz na placach składowych znajdujących się na zewnątrz. W najprostszej wersji konstrukcja składająca się z ram i wsporników jest odporna na zmienne warunki atmosferyczne. Nie wymaga częstego serwisowania, ze względu na brak elektrycznych elementów.
Położenie wspomnianych wsporników można modyfikować, w zależności od rodzaju i wielkości składowanych towarów. Regały można przytwierdzić do podłoża lub umieścić je na zestawach jezdnych, lub torowisku, w celu uzyskania mobilnej konstrukcji.
Regały magazynowe wspornikowe i ich rodzaje
Regały można podzielić na stałe oraz przejezdne. Jeżeli chodzi o konstrukcje stałe, podpory nie zmieniają położenia względem składowanych materiałów. Można przytwierdzić je do podłoża. Natomiast konstrukcje przejezdne zmieniają swoje położenie względem posadzki. Dostępnych jest kilka rodzajów regałów wspornikowych.
Regały wolnostojące
Są ściśle związane z konstrukcją obiektu magazynowego.
Regały wsporcze
Konstrukcja jest jednocześnie konstrukcją wsporczą dachu i ścian. Inna ich nazwa to regały samonośne.
Regały stałe wspornikowe z ramionami wspornikowymi, półkowe
Towary są układane na półkach podtrzymywanych przez wsporniki. Przystosowane są do obsługi ręcznej lub z pomocą maszyn, w zależności od wymiarów i masy jednostki ładunkowej.
Regały stałe wspornikowe z ramionami wspornikowymi, bezpółkowe
Tego typu regały dłużycowe umożliwiają układanie towarów bezpośrednio na wspornikach. Przystosowane są do obsługi ręcznej lub przy pomocy sprzętu mechanicznego.
Regały stałe wspornikowe z podporami wspornikowymi, bezpółkowe
Najpopularniejszy regał na dłużycę. Inna ich nazwa to regały zblokowane lub drive-in. Wyróżniają się zwartą budową blokową umożliwiającą dobre wykorzystanie kubatury budynku. Bardzo dobrze sprawdzają się w chłodniach i mroźniach, ponieważ zmniejszają koszty eksploatacyjne. Są obsługiwane przez wjazd wózków jezdniowych w kanał regałowy.
Regały wspornikowe przejezdne podłogowe
Podpory nośne są wzbogacone w zespoły jezdne, które umożliwiają przemieszczanie regału po utwardzonym podłożu. Są przystosowane do obsługi ręcznej, rzadziej jest to możliwe z pomocą wózków jezdnych napędowych.
Regały wspornikowe przejezdne torowe
Można zdecydować się na wariant półkowy lub bezpółkowy, albo z podporami wspornikowymi. Konstrukcja wyróżnia się wyposażeniem podpór nośnych w zespoły jezdne przemieszczające się po specjalnym torowisku. Możliwa jest obsługa ręczna lub zmechanizowana. Regały na dłużyce wyróżniają się zwartą budową, ze względu na konieczność przemieszczania się po torowisku od kilku do kilkunastu kolumn regałowych. Potrzebny jest wyłącznie jeden korytarz do obsługi, co pozwala na maksymalne wykorzystanie przestrzeni magazynowej.
Rodzaje jednostek ładunkowych składowanych na regałach wspornikowych
Jednostki ładunkowe paletowe
Można formować je na paletach płaskich, słupkowych, w paletach skrzyniowych, a także na paletach o specjalnej konstrukcji.
Jednostki ładunkowe pakietowe
Powstają z ładunków jednostkowych, gdzie długość pojedynczego elementu wynosi L > 1,2 m, a jeden z wymiarów jest n- krotnie większy od pozostałych. Zaliczane są do nich pręty, rury, arkusze blachy. Aby prawidłowo sformować te jednostki, trzeba wykorzystać podstawki, jarzma, pasy oraz zawiasy łańcuchowe. Do obsługi potrzebne są specjalistyczne maszyny, ze względu na duże wymiary oraz masę ładunków.
Regał wspornikowy, który ma obsługiwać jednostki ładunkowe pakietowe, wymaga bardzo dużego nakładu pracy, związanego z przygotowaniem do transportu oraz składowania. Największą trudnością jest manipulowanie wielkogabarytowymi ładunkami. Aby ułatwić sobie zadanie, należy zastosować m.in. osprzęt do chwytania, ściskania i podtrzymywania ładunków. Wszystkie operacje z takimi ładunkami są złożone i czasochłonne. Wymagają od pracowników wysokich kwalifikacji.
Regał dłużycowy i jego wykorzystanie w magazynie
Regały wspornikowe są bardzo uniwersalnymi konstrukcjami, które można ustawiać zarówno w rzędach (wariant jednorzędowy lub dwurzędowy), jak i w blokach (regały zblokowane). Wybór jest uzależniony od technologii magazynowania, jaka obowiązuje w obiekcie, logiki przepływu materiałów, a także przyjętego poziomu selektywności dla grup materiałowych.
Z pewnością regał wspornikowy sprawdzi się świetnie w każdym magazynie, w którym obsługiwane są towary dłużycowe. Bezpiecznie można na nim składować profile, rury, tarcicę. Jest także przystosowany do obsługi pojemników magazynowo-transportowych. Wystarczy jedynie bezpiecznie sformować ładunki, aby składowanie było możliwe bez większych trudności.