Układy technologiczne magazynów – dlaczego są istotne przy wyborze regałów?
Żeby prawidłowo zrealizować obsługę towarów w magazynie, musisz dopasować do modelu działalności układ technologiczny. Jest to równie istotny aspekt, jak zakup wysokiej jakości systemów składowania.
Wpływ układu technologicznego na optymalizację procesu składowania towarów
Układ technologiczny magazynu odpowiada za prawidłowe rozmieszczenie stref funkcjonalnych, do których są zaliczane strefy przyjęć, składowania, kompletacji, wydań. Dobrze dopasowany do potrzeb układ technologiczny gwarantuje:
- sprawny przepływ towarów,
- ograniczenie ilości zbędnych operacji,
- maksymalne wykorzystanie dostępnej przestrzeni magazynowej,
- skrócenie czasu obsługi jednostek ładunkowych,
- optymalizację pracy ludzi i sprzętów,
- ograniczenie zbędnych wydatków.
Najważniejsze strefy w Twoim magazynie
Strefy w magazynie, w których są wykonywane najważniejsze operacje to:
- Strefa przyjęć — miejsce odbierania towarów od dostawców.
- Strefa magazynu — obszar składowania, w którym towary oczekują na zamówienie od klienta lub wykorzystanie do celów produkcyjnych.
- Strefa wydań — miejsce przygotowywania towarów do wysyłki. Obejmuje pakowanie oraz umieszczanie na środku transportu.
Kiedy warto zdecydować się na układ workowy magazynu?
Układ workowy magazynu doskonale sprawdza się w obiektach małych oraz średnich. Charakteryzuje się lokalizacją strefy przyjęć oraz wydań tuż obok siebie. Rozwiązanie efektywnie wykorzystuje przestrzeń magazynową, a ponadto pomaga obniżyć koszty eksploatacyjne, ze względu na skupienie infrastruktury na jednym obszarze. Obsługę nad maszynami może sprawować mały zespół, ale ryzyko popełnienia pomyłek jest o wiele większe niż w przypadku pozostałych układów technologicznych. Jest to spowodowane krzyżowaniem się towarów przychodzących i wychodzących z magazynu.
Najczęściej na te układy technologiczne magazynów decydują się hurtownie o lokalnym zasięgu, małe centra dystrybucyjne, a także firmy działające w sektorze e-commerce.
Kiedy układ przelotowy magazynu sprawdza się najlepiej?
W magazynach z układem przelotowym stosowany jest liniowy przepływ towarów. Jest to realizowane, dzięki umieszczeniu strefy przyjęć i wydań po przeciwległych stronach magazynu. W tym przypadku drogi towarów przychodzących i wychodzących nie krzyżują się, a organizacja procesów jest przejrzysta. Układ przelotowy magazynu zmniejsza ryzyko popełnienia błędów, a jednocześnie zwiększa kontrolę nad ładunkami. Natomiast, żeby zastosować przelotowe układy technologiczne magazynu, musisz dysponować dużo większym obiektem, niż w przypadku układu workowego.
Układ przelotowy jest optymalnym wyborem dla magazynu wysokiego składowania oraz dużego centrum logistycznego.
Kiedy kątowe układy magazynów są najkorzystniejszą opcją?
Kompromisem pomiędzy układem workowym a przelotowym, jest układ kątowy. Strefa przyjęć i wydań znajdują się pod kątem, czyli na prostopadłych ścianach magazynu. Zapewnia to względnie liniowy przepływ towarów, przy jednoczesnej oszczędności miejsca. Rozwiązanie jest elastyczniejsze i bardziej ergonomiczne niż układ workowy. Ten układ nie sprawdzi się natomiast w wąskich i długich halach. Konieczne jest precyzyjne zaplanowanie przestrzeni, w celu uniknięcia wąskiego gardła.
Układy magazynów a potrzeby przedsiębiorcy
Układy magazynów zawsze należy dopasować do aktualnych, jak i przyszłych potrzeb Twojego przedsiębiorstwa. Weź pod uwagę typ działalności, jaką prowadzisz oraz towary, z jakiego sektora najczęściej obsługujesz. Dopasuj układy magazynowe do:
- rodzaju obsługiwanych towarów,
- wielkości i kształtu magazynu,
- intensywności przepływu towarów,
- przeważających procesów: kompletacji, cross-docking, konsolidacji,
- możliwości technicznych obiektu.
O czym pamiętać?
Weź pod uwagę, że układy technologiczne magazynu są bardzo istotne dla rozwoju Twojego przedsiębiorstwa, jak i sprawności realizacji operacji logistycznych. Wpływają na ich wydajność oraz bezpieczeństwo obsługi towarów. Dobrze dobrany układ, pomaga lepiej zorganizować pracę, ma wpływ na realne oszczędności, a także zwiększa satysfakcję ze sprawnej obsługi klienta.
